Hoe gaat jouw kind om met het nemen van beslissingen? Ook bij het kiezen van een studie?

Even een stukje theorie:
Jongeren worden in 4 groepen ingedeeld als het over studiekeuze gaat. In welke groep herken jij je kind het meest?

Je hebt de UITSTELLER. De naam zegt het al: deze groep stelt de keuze uit. Zolang mogelijk. Eerst tot het examenjaar, daarna tot aan de deadlines van het inschrijven van een studie en vervolgens tot na het examen. Er is altijd een reden te vinden om niet NU aan de keuze te beginnen en de acties die daarvoor nodig zijn. Deze groep jongeren stelt zich passief en afwachtend op. Hun slogan: alles komt goed! Als ze een keuze maken, richten zij zich op interesses of wat hen leuk lijkt. Deze jongeren zijn gevoelig voor de invloed van ouders, vrienden en influencers.

Dan heb je de TWIJFELAAR. Deze jongeren twijfelen tussen twee of drie opleidingen. Ze stellen zich actief op. Tijdens een open dag luisteren ze ook naar de aanbieders van de opleidingen/studies. Deze jongeren blijven twijfelen want ze durven niet te kiezen. Ze voelen zich onzeker want ze zijn bang dat ze niet ALLE studies bekeken hebben. Uiteindelijk kiezen ze intuïtief op basis van emotie. De aanbieder van de studie met het mooiste verhaal gaat dit winnen! Deze jongeren zijn in gedachten steeds met hun keuze bezig. En als ze een keuze gemaakt hebben, komt er een stemmetje in hun hoofd dat alles weer op zijn kop zet!

De PLANNER kiest 2 tot 3 opleidingen en vergelijkt ze met elkaar op inhoud. Deze jongeren zijn actief en gefocust met hun toekomstige studie bezig. Deze groep is ook goed op de hoogte over wie ze zijn. Ze hebben een duidelijk en reëel beeld van zichzelf. Deze jongere kiest bewust en maakt een keuze op basis van eigen onderzoek. Deze jongere kan zijn keuze onderbouwen en toelichten

De IMPULSIEVE jongere is erg wispelturig. Deze jongeren maken een onbewuste keuze. Zij kijken wat nu de trend is, wat er speelt op de sociale media, waar geld mee te verdienen valt, welk beroep status heeft. Kortom alles om hen heen heeft direct invloed. Kenmerkend is dat deze jongeren geen onderzoek naar zichzelf hebben gedaan. Ook hebben ze niet echt gekeken wat de studie inhoudt. Deze groep is alleen geboeid door wat er speelt op de korte termijn. Door het NU, NU, NU. Ze zijn ook snel verveeld want de impulsieve keuze blijft niet plakken! Dan vragen ze zich ineens af waarom ze iets ook alweer gekozen hebben!

Waarin herken jij je kind? De uitsteller, twijfelaar, planner of de impulsieve?

Tot welke groep je kind ook hoort: mijn uitgangspunt is de 4 fasen studiekeuze strategie ®.

Het resultaat is een duurzame studiekeuze!

Wil je wat kwijt over dit onderwerp? Gebruik dan het commentaar veld hieronder.

Leave a Reply

Your email address will not be published.