Kip of Ei

Wie is verantwoordelijk voor de studiekeuze?

  • Het onderwijs
  • Je kind
  • Jij als ouder

Kip

Stel het onderwijs is Kip. In het onderwijs zijn er verplichte lessen gericht op LOB (Loopbaan Oriëntatie Begeleiding). In deze lessen wordt aandacht besteed aan het zelfbeeld van de scholier. Met online vragenlijsten en opdrachten doorloopt de scholier deze LOB leerlijn. Dit vereist de nodige (zelf)reflectie van de scholier. De mentor monitort de leerling in dit proces. Mooi toch?

De werkelijkheid is weerbarstiger. De mentor is een docent met een speciale taak: het mentorschap in een klas of een deel van een klas. Een docent is een vakspecialist, bijvoorbeeld het vak economie of LO. In het mentoruur worden naast LOB activiteiten ook de toetsen en rapportcijfers besproken. Een mentor krijgt dit uur toebedeeld en is niet of nauwelijks opgeleid tot het begeleiden bij studiekeuze. Elke school heeft een decaan om LOB in goede banen te leiden. Er zijn speciale ouderavonden voor examenkandidaten, beroepenavonden, aansturen mentoren en dan… blijft er in de praktijk te weinig tijd over voor individuele studiekeuze gesprekken met de leerling.

Ondanks de inzet van de overheid om LOB op de kaart te zetten, is het resultaat nog steeds niet voldoende. Feit is dat nog teveel jongeren geen gemotiveerde studiekeuze maken en dus niet voldoende kunnen groeien in hun talenten. 

Ei

Stel dat jullie als ouders Ei zijn. Ouders zijn verantwoordelijk voor de studiekeuze en de toekomst van hun kind. De opvoedende taak ligt bij de ouders. Ouders gaan bij studiekeuze ervan uit dat de school hun kind begeleidt bij deze keuze. Zij gaan ervan uit dat de school de expertise hiervoor in huis heeft en dat wat de school voorstelt, een passende keuze is voor hun kind.

Kip en Ei

Beide partijen zijn van elkaar afhankelijk: ouders en onderwijs. Beiden hebben hetzelfde belang: het kind. Het is belangrijk om te weten wie welke rol heeft bij de studiekeuze. Een duidelijke rolverdeling over wie voor wat verantwoordelijk is (en wanneer niet) geeft meer duidelijkheid voor zowel school als ouders. Als de verantwoording duidelijk is voor ouders, weten jullie dat jullie zelf stappen moeten zetten om je kind te helpen met een gemotiveerde keuze.

Kuiken

Je kind is in het examenjaar druk bezig en gaat van het ene tentamen naar de volgende toets. Druk, druk en meestal ook stress. Je kind voelt daarnaast ook nog de emotionele druk om een studie te kiezen. En niet onbelangrijk: je kind zit in de pubertijd. Het leven is al ingewikkeld genoeg en dan moet je ook nog bezig zijn met een toekomst die onbereikbaar ver weg ligt. Je kind probeert er doorheen te laveren. Voor een grote groep jongeren is het niet gemotiveerd kiezen van blijvende invloed op hun leven.

De kans dat je kind kiest op basis van ‘foute’ motieven is verleidelijk: vriendjes die naar ook deze nieuwe studie gaan, ouders die verwachten dat een bepaalde studie ‘in de genen zit’, de mentor die adviseert welke studie goed is voor je kind zonder fundament. Een kind dat opvolgt wat er van buitenaf aangereikt wordt, zonder eigen onderzoek en zonder dit intrinsiek te ervaren, loopt niet alleen frustratie op: het risico van studiestaken is heel groot. De cijfers voor het afhaken in het eerste studiejaar op Hogeschool en Universiteit liggen rond 25%. Het behalen van een studie binnen 5 jaar ligt rond de 50%*. Geen cijfers om trots op te zijn, lijkt mij!

Mijn visie als studiekeuze expert op ‘wie verantwoordelijk is voor de studiekeuze van het kind’ is in tweeën opgedeeld.

  • Het kind neemt de beslissing op basis van eigen onderzoek.
  • De ouder is verantwoordelijk voor het proces en faciliteert.

Komt je kind er niet uit? Het inroepen van een studiekeuze-expert biedt duidelijkheid. Het resultaat: je kind ziet zijn/haar punt op de horizon. Je kind groeit uit tot een volwassene met een duidelijke focus: zelfverzekerd over eigen talenten. Hoe fijn is dat?

Een studiekeuze-onderzoek kost wat, dat klopt, maar de waarde die dit oplevert is het meervoudige. Kip en ei of Ei en Kip? Laat je kind, het kuiken, stralen en voed het met de juiste zaden.

* Feiten en cijfers, afgestudeerden en uitvallers in het hoger beroepsonderwijs, april 2016, Vereniging Hogescholen.

Hoe maakt jouw kind de studiekeuze? Deel je ervaring in het veld hieronder.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.