Veranderen doe je niet in één dag. Dat is wel wat we verwachten als het om studiekeuze gaat.

Steeds vaker hoor ik de bezorgde oproep van ouders over hun kind dat ongelukkig is over de studiekeuze. Van jongeren hoor ik vaak hun verhaal met de volgende strekking: “Ik weet niet wat ik moet gaan studeren! Ik heb in mijn tussenjaar een verkeerde keuze gemaakt, nu weet ik het helemaal niet meer! Het mag niet teveel tijd kosten hoor, ik wil een kort advies: vertel me wat ik moet gaan doen”.

De jongere wil een probleem dat allang bestaat in een heel korte tijd opgelost zien. Liefst in één week, met een minimum aan inzet en tijd.

Net als stoppen met roken, afvallen, gezond eten en conditie opbouwen, vraagt ook een gemotiveerde studiekeuze om gedragsverandering. Verandering van gedrag kost tijd. Je hebt al eerder een verkeerde keuze gemaakt. Wie garandeert dat je nu wel goed kiest als je ook nu weer ‘snel’ wilt?

Het blijkt dat in dit geval een van de vier fasen van het studiekeuze proces is overgeslagen. De jongere dacht dat de studie leuk zou zijn en heeft toen gelijk besloten die studie te gaan volgen. Het probleem lijkt ineens opgelost: de jongere heeft een studie en de ouder is blij dat het kind gekozen heeft! De jongere heeft zonder basis, zonder zich te oriënteren, een besluit genomen. Gevolg….verkeerde keuze.

Waarom is gedragsverandering zo lastig? Dat heeft te maken met hoe ons brein in elkaar steekt. Onze hersens zijn een beetje lui. Als er een beslissing genomen moet worden, kijkt het brein naar eerdere ervaringen. Zijn die er? Dan ‘adviseert’ het brein deze oplossing te kiezen. Dit is de 95% regel: gedrag op de automatische piloot. Ook als resultaat uitblijft, blijven we iets op dezelfde manier doen.

Wil je echter gedragsverandering teweeg brengen, dan moet je op onderzoek uitgaan. Allereerst kijk je naar jezelf. Je onderzoekt ‘wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik?’ Dit noemt men ook wel zelfreflectie. Als je deze vragen hebt beantwoord hebt (oriënteren), kan je pas naar de volgende fasen: verkennen, verdiepen en besluiten.

Normaal gesproken duurt zo’n proces zes weken.

Uiteindelijk gaat het over het maken van een gemotiveerde keuze die ontstaat door onderzoek. Deze keuze blijft langer hangen want het heeft een gedragsverandering tot gevolg. Net als het blijvend stoppen met roken of blijvend gewichtsverlies.

Het is belangrijk voor zowel ouders als jongeren om te beseffen dat sommige dingen in het leven niet snel gaan. Als ouders hun kind daarbij willen coachen of een professional willen inschakelen zou dat tof zijn.

Vraag: wanneer roep jij hulp in voor je kind? Zet je antwoord in het commentaarveld hieronder.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.